PR, der er en forkortelse for public relations, kan på mange måder siges at være et uundværligt redskab til markedsføring. Dette kan blandt andet være et yderst kraftfuldt værktøj for public relationsbåde mindre såvel som nyligt startede virksomheder. PR handler om en virksomheds kommunikation i det offentlige rum, hvilket for eksempel kan være i nyhedsmedier, hvilket eksempelvis kan være pressemeddelelser, eller på de sociale medier.

Nogle virksomheder spørger sig selv om, hvordan PR kan benyttes som en strategi til markedsføring. Tager man udgangspunkt i en artikel, der er skrevet om virksomheden, er der forskel på troværdigheden alt efter hvem der har skrevet artiklen. Er formidleren for eksempel en kritisk journalist, der ikke er ansat af firmaet, har artiklens indhold langt større troværdighed end en subjektiv artikel, der er udsendt af firmaet selv. En artikel giver samtidig mulighed for at forklare, hvorfor en virksomheds produkt eller ydelser er noget særligt. Artiklens indhold kædes ofte sammen med en form for historie. På denne måde bringes indholdet i artiklen ned på et personligt plan, hvorved læseren får mulighed for at kunne sætte sig ind i problemstillingen og identificere sig med det, der skrives i artiklen. En velskrevet artikel har således en fordel i forhold til en annonce. Hvor artiklen sørger for at motivere læseren til en bestemt handling, er læseren i stedet klar over, at annoncens eneste formål er at få personen til at købe noget. Dermed vil de fleste læsere forholde sig mere kritisk til en annonce, hvorimod det kan tænkes, at de tager artiklens indhold, der er skrevet af en kritisk journalist, for gode varer.

Man kan derfor argumentere for, at omtale i pressen giver en reklameeffekt, som virksomheden ikke kan betale sig til. Dog er omtalen i pressen ikke altid positiv. Som virksomhed skal man derfor arbejde for at få den gode historie om ens virksomhed i medierne, da det ellers kan give negativ PR.