Virksomhedens grafiske identitet er meget mere end blot dets hjemmeside, da der findes adskillige andre midler til branding af en virksomhed. En virksomheds grafiske identitet bygger på en masse forskellige visuelle elementer, der skal spille sammen for at få virksomheden til at fremstå på en bestemt måde i et givent medie. Her er et af de primære formål for virksomheden at sørge for, at de bliver gjort genkendelige i det offentlige rum, og at de er i stand til at trænge igennem med et bestemt budskab. De visuelle elementer, der gør dette muligt kunne for eksempel være nogle af de elementer, der befinder sig på nedenstående liste:

  • Et logo
  • Flyers
  • Gadeskiltning
  • Webdesign

company logoEt logo kan for eksempel være et middel, der har en stor gennemslagskraft og kan derfor benyttes til at gøre virksomheden genkendelig for kunderne. Logoet fungerer nemlig som virksomhedens varemærke og ansigt i det offentlige rum, og det skaber helt naturligt bestemte følelser og stemninger hos kunden, når de ser på logoet. Det er således vigtigere, hvad logoet betyder og hvilke sindsstemninger, der følger med når det betragtes, end hvad det er, det ligner. Logoet beskriver således ikke helt bogstaveligt, hvad det er som virksomheden står for, men gør det muligt for kunden at identificere sig med virksomheden og dens værdier på en genkendelig og mindeværdig måde.

Nogle virksomheder spørger sig selv, hvorfor design og grafik overhovedet er et vigtigt element i markedsføringen. Et svar på dette kan være, at det er en stærk og visuel måde at kommunikere med virksomhedens forskellige målgrupper på. Mange undersøgelser har nemlig vist, at brug af visuelle elementer som for eksempel et logo eller en hjemmeside er en af de mest effektive former for kommunikation. Det er således en kommunikation, der efterlader et længerevarende indtryk hos kunden, hvorved virksomhedens budskab trænger igennem i større grad end ellers.